بیوگرافی و رزومه نامزدهای انتخابات هیئت مدیره کانون توسعه هنر طراحی قالی ایران

رسول عباسی

علی اصغر شیرسپهر

کیومرث خواجه باشی

محمد مبارکی

هوشنگ زارع اصل  سهزابی

علی اصغرخوش گفتارمقدم

سارا میرنظامی

علی خلیقی

کریم میرزایی

محمدرضا خاکسار

محمدرﺿﺎ  ﻧﺻﯾری  اﻧدرﯾﺎن

حمید زارعی


 رسول عباسی

در محضر اساتیدی چون یوسف پور،قدرت الله مینائیان،عباس ملکی و حاج اصغر رسولی تجربه کسب کرده همچنین دارای سبک خاص و قابل تشخیص در طراحی و تولید فرش اصفهان هستم.

برگزیده فرش دستبافت در نمایشگاه تهران در سالهای متعدد ،دارای لوح کیفیت درسال۲۰۱۴ ،دارای لوح انجمن کیفیت ایران در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵،دریافت لوح تقدیر از سوی سفیر ایران در ایرلند ،دریافت لوح تقدیر کیفیت ایزو۲۰۰۰ از کشور انگلستان، شرکت در سه دوره نمایشگاه کیش و دریافت لوح تقدیر، هشت دوره حضور در نمایشگاه بین المللی اصفهان،دعوت به کشور ایرلند با هنرمندان صنایع دستی،دعوت به شهر بیروت از طرف دولت لبنان به عنوان طراح و تولیدکننده فرش دستبافت ، ریئس فعلی هیأت مدیره انجمن طراحان و نقاشان فرش دستبافت.


علی اصغرشیرسپهر

متولد: 1339 تهران

آموزشی

شاگردی در محضر اساتید بزرگی همچون حاج آقا رضا شاکرین، قدرت‌ا… مینائیان و احمد شکرانی

مدرس دانشگاه هنر اصفهان

مدیر آموزشگاه هنری برازنده

مدرس کلاسهای آمادگی المپیاد دانش‌آموزی کشوری

پذیرش کارورزان رشته فرش به معرفی دانشگاه‍های هنر اصفهان

برگزاری دوره‌های ویژه جهت آماده سازی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها برای ورود به بازار کار

مدرس کلاس‌های آموزشی انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف اصفهان در چندین دوره متوالی

تألیف و پژوهش

چاپ مقاله «Flower and Chicken Painting from the Symbol’s and Myth’s perspective »  در مجله ISI «European Journal of Social Sciences» در سال 2016

معرفی و چاپ اثر در کتاب «هنرمندان بزرگ ایران» به همت جعفر کوشش، در سال 1395

چاپ اثر در کتاب «طرح و نقش» جهاد سازندگی

چاپ اثر در کتاب نخستین دوسالانه نگارگری ایرانی اسلامی موزه هنرهای معاصر تهران 1372

نویسنده سلسله مقالات آموزشی «هنر سنتی برای عموم» در مجله خانواده سبز در سال 1394

نویسنده مقالاتی در نشریه داخلی انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف اصفهان

جوایز و عناوین اعطایی

دارای درجه سه هنر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برگزیده اول جشنواره سراسری طرح و نقش مرکز ملی فرش ایران در بخش طراحی فرش، سال 1390

برگزیده نخستین دوسالانه نگارگری ایرانی اسلامی موزه هنرهای معاصر تهران 1372

برگزیده دومین دوسالانه نگارگری ایرانی اسلامی موزه هنرهای معاصر تهران 1374

عضو هنرمندان موزه هنرهای معاصر اصفهان از سال 1377 تاکنون

دارای مدرک فنی حرفه‌ای با درجه عالی

دارای کارت شناسایی «صنعتگر صنایع دستی» به شماره 2167667 از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان از سال 88 تاکنون

دارای پروانه تولید و بهره‌برداری از سازمان صنایع دستی از سال 77

عضو اتحادیه صنف فروشندگان فرش دستباف سال72

دریافت لوح‌های تقدیر متعدد از مرکز ملی فرش ایران و انجمن طراحان و نقاشان فرش اصفهان و دیگر سازمان‌های ذی‌ربط

مورد تجلیل و تقدیر رییس کل اداره محترم فرهنگ  ارشاد اسلامی استان اصفهان، دکتر ارزانی، در سال 1395

مورد تأیید اساتید و هنرمندان بزرگ هنر فرش از جمله استاد جزی‌زاده، استاد هجرتی، استاد دادخواه، استاد مهدیی

فعالیت‌های اجرایی

عضو هیأت برگزارکننده المپیاد دانش‌آموزی به عنوان «طراح سوال» و «ناظر»

فعالیت به عنوان تولیدکننده فرش دستباف از سال 1370 تاکنون

داور دومین جشنواره طرح و نقش منطقه‌ی اصفهان در سال 1392

عضو هیأت مؤسسان انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف اصفهان از سال 86

عضو هیات مدیره انجمن طراحان و نقاشان فرش دستباف اصفهان از سال 86 در سه دوره دو ساله (به عنوان خزانه‌دار و دبیر انجمن)

عضو هیأت برگزار کننده سومین جشنواره طرح و نقش فرش دستباف استان اصفهان زیر نظر مرکز ملی فرش ایران در سال 1394

نمایشگاه‌ها

شرکت در دو دوره نمایشگاه کیش

اعزام به نمایشگاه دموتکس آلمان به عنوان تیم پژوهشی به سرپرستی دکتر فرجی در سال1386

شرکت در نمایشگاه های فرش اصفهان و تهران

کارآفرینی و اشتغال‌زایی

تربیت نیروی کار آماده به خدمت برای بازار فرش دستباف به عنوان طراح و نقاش (سنتی و نرم‌افزاری)،که از این میان هم‌اکنون بیش از پانزده نفر در کارگاه طراحی و نقاشی فرش دستبافی به سرپرستی اینجانب مشغول به کار هستند

برپایی کارگاه‌های بافندگی فرش دستباف که در آن‌ها بیش از بیست نفر به عنوان بافنده و سرپرست کارگاه مشغول کار  هستند.


کیومرث خواجه باشی

 متولد ۱۳۳۹/۴/۳۰تهران درخانواده متوسط وهنرمند چشم به جهان هستی گشودم .پدرم مرمت کار ابنیه تاریخی بود که در زمان خودش سرامد این حرفه ازجمله ابنیه ایکه مرمت کرده بودند سالن تئاتر بالا باغی یا(شیرخورشید)بود .بنده مراحل نقاشی ورنگ‌شناسی را از محضر ایشون تلمذ کردم تا اینکه مشغول تحصیل شدم وهمزمان نقاشی ساختمان ودیزاین داخلی ساختمان را انجام میدادم ودر سال شصت دو که کارهای ساختمانی خوابیده بود بنا بر توصیه یکی از دوستان به طرف طراحی ونقاشی قالی کشیده شدم ودر پیش استادی بمدت سه ماه به آموزش فوت وفن طراحی پرداختم بعداز سه ماه برای خودم دفتری باز کردم ومدت شش ماه به تمرین طراحی مشغول شدم و در ضمن به تحقیق وپژوهش در باره طرحهای متداول ورنگهای مورد استفاده وبافت قالی پرداختم که منجر شده رفته رفته یک عشق وشوق در بنده پدید امد وعاشق قالی شدم که معنویت تمام را لمس کردم ومسخ‌شدم تا اینکه در سال شصت وهفت توانستم طرح را ارائه دهم که تقریبا سرامد طرحهای موجود در بازار شد واز اینجا بود که (شیوا قلم ) ماهیت خودش را پیدا کرد ودر اینجا باید از بزرگانی چون حاج قلی نامی وحاج مهدی ارژنگی وحاج بوسف تقی زاده تشکر وقدردانی کنم چون برای رنگ امیزی قالی از این سه بزرگوار راهنمایی گرفتم وتوانستم شیوا قلم را تبدیل به برند نمایم ودر میان طراحان قدر وبنام جای کوچک برای خودم باز کنم وبا ارائه طرحهاورنگهای بخصوص که در انزمان باب نبود حرفم را در بازار بزنم وارام ارام پیش رفتم تا یک طرح را به شهرستان آذرشهر طراحی کردم واین طرح با تولید انبوهی که داشت در منطقه چون تمام روستاهای اطراف وخود اذرشهر از این طرح بافتند وتبدیل به برند جهانی شد شیوا قلم چون طراحی ورنگ امیزی اش طوریست که با تمام دکوراسیونها ورنگها همخوانی دارد والان هم بعداز بیست وچهار سال باز در بازار خرید دارد ودر کشورهای امریکا والمان وکانادا خواهان زیادی دارد واکثر دیزاینرها از این قالی استفاده میکنند . بنده با این پیشرفت بفکر بودم که یک نهادی را شکل دهم تا طراحان ونقاشان در ان جمع به تبادل نظر وهمفکری کارهای بی بدیل وزیبایی ارایه دهند که در سال هفتاد ونه ریاست محترم سازمان صنایع دستی استان اقای کریمی نژاد پیشنهاد تشکیل یک تشکل را داد وماهم با پیشکسوتان وهمکاران طی جلسات مکرر قرار بر این گذاشتیم که یک انجمن هنری تشکیل دهیم که شالوده انجمن طراحان ونقاشان قالی اذربایجان را ریختیم وبنده مسئولیت یافتم تا مراحل اداری آن را انجام داده وانجمن را تاسیس نمایم ویکسال ونیم بنده دنبال مراحل اداری وثبت انجمن بودم که تاسیس این انجمن برای اولین بار بود که بعدا استانهای دیگر هم با راهنمایی انجمن طراحان ونقاشان اذربایجان تشکیل انجمن دادند وبنده توانستم بیش از نود وپنج تن از اعضا انجمن را بیمه تامین اجتماعی وبرگزاری دو جشنواره ونمایشگاه طرح ونقش اجرا نمایم در مدت شش سالی که مسئولیت داشتم در انجمن همچنین جذب بودجه اموزشی برای انجمن از مرکز ملی فرش ایران .بعداز اینکه قالی از نظارت ومسئولیت سازمان صنایع دستی تحت پوشش سازمان بازرگانی قرار گرفت ومرکز ملی فرش ایران بنیان نهاده شده ودر زمان اقای دکتر فرجی ریاست محترم مرکز ملی از طرف سازمان بازرگانی استان طی جلسه ای ریاست سازمان خواستند تا اتحادیه تولید‌کننده گان وبافنده‌گان قالی استان را راه اندازی کنیم که باز در جمع بنده را انتخاب کردند در معیت استاد حاج ابراهیم پور نامی اتحادیه را پایه گذاری کنیم وماهم قبول کردیم بنده دفتر خود را بمدت ششماه دراختیار اتحادیه گذاشتم وچون بودجه در کار نبود همه مراتب تشکیل را ما خودمان انجام دادیم وقتی که اتحادیه راه افتاد ومهلت سرپرستی ما هم بسر امد ویک سرپرست دیگر را تعیین نمودند وبنده باز بعنوان کارشناس وبازرس اتحادیه وسازمان بازرگانی معرفی شدم ودر بیمه قالیبافی هم تلاشهای زیادی انجام دادم .در تاسیس اداره فرش سازمان بازرگانی کمک کردم وکمیته فرش استان را تشکیل دادم با همکاران ودر اتحادیه هم با برگزاری جشنواره وتجلیل از پیشکسوتان بسیار کار کردم .والان بنده بعنوان طراح پایه گذار مکتب وسبک وشیوه شیوا قلم شناخته میشوم که چندین نمونه از کارهایم را که در نوع خودشان بینظیر هستند .درضمن مدت چهار سال هم بر روی ایجاد انجمن طراحان و نقاشان کشوری کار کردم وعاقبت موفق شدم با همکاری ریاست محترم مرکز ملی فرش ایران خانوم دکتر رافع و همکارانشان و همچنین ریاست محترم انجمن طراحان تهران خانوم میرنظامی وروسای محترم انجمنهای اصفهان و همدان واردبیل وکاشان انجمن طراحان و نقاشان کشوری را تأسیس نماییم .با مجله فصلنامه همکاری داشتم وشرکت در نمایشگاههای مختلف مسابقات کشوری وحضور در کارگاههای آموزشی مرکز ملی فرش ایران وبسیار موارد دیگر مختصری از فعالیتهای بنده در حوزه قالی ایران و آذربایجان .


محمد مبارکی

 متولد سال 1339 در تهران. ساکن اردبیل

بنده بافت فرش را در کارگاههای قالیبافی اردبیل فرا گرفته،در 12 سالگی دستگاه قالی را در منزل پدرم دایر نموده و بصورت سنتی شروع به قالیبافی نموده ام. و از همان دوران نوجوانی نقشه های قالی را خودم طراحی نموده، سپس در تهران یک دوره طراحی نقشه فرش را گذرانیده و در سال 1365 موفق به تاسیس یک  دفتر طراحی نقشه فرش شدم.

اینجانب دارای مدرک دیپلم بوده و در سال 1373 اولین پروانه کسب طراحی فرش استان اردبیل را دریافت نمودم.حدود 10 سال کارشناس آموزش اداره صنایع دستی بوده ام و در سال 1385 اتحادیه صنف قالیبافان را با  همکاری تعدادی از علاقمندان و متخصصین این صنف ایجاد نمودم و سه دوره در مسند نائب رئیسی اتحادیه انجام وظیفه نموده ام.

در سال 1389 به تنهایی انجمن طراحان استان را تاسیس نموده و در حال حاضر تولید کننده فرش سنتی در کارگاههای خانگی اهالی استان بوده و در کارگاه خصوصی خویش مشغول آموزش قالیبافی و طراحی نقشه فرش می باشم. درهمین راستا نیز کتاب جامع  “طراحی فرش استان اردبیل” را در طول 3سال مطالعه میدانی و با اندوخته سالها تجربه، گردآوری نموده ام که شامل کلیه نقشه های محلی و رسمی فرش حتی دورافتاده ترین مناطق استان اردبیل می باشد.

سوابق و رزمه کاری اینجانب عبارتند از:

نائب رئیس اتحادیه صنف قالیبافان استان اردبیل

رئیس انجمن طراحان و نقاشان فرش استان اردبیل

موسس و بنیانگذار اولین آموزشگاه رسمی قالیبافی بنام “ساوالان گول” در استان اردبیل

مولف سه جلد کتاب طراحی فرش استان اردبیل

دارنده عنوان اول جشنواره کشوری “گره زرین” در سال 1389.

. مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی

مدرس دوره های بافندگی و ناظر فنی شاخه کارو دانش آموزشگاههای اردبیل.

فعالیتهای هنری و ورزشی اینجانب نیز شامل:

نویسنده، کارگردان و بازیگر فیلم سینمایی “شمشیرهای آبدیده” که در دوران جنگ تحمیلی تهیه شد ولی متاسفانه به دلیل نبود سرمایه گذار بر روی پرده سینما نرفت.

مربی رسمی رشته ورزشی رزمی تکواندو و دارنده کمربند مشکی دان7 این رشته و یک دوره رئیس هیات تکواندو استان اردبیل

نویسنده و شاعر دست به قلم به زبان ترکی و فارسی


هوشنگ زارع اصل  سهزابی

متولد 1340 فارغ التحصیل در رشته کارشناسی فنی  صنایع دستی از دانشگاه هنر تهران   ،  دارای درجه 1 هنری(طراحی فرش دستباف ) همطراز  با دکترا  در آموزش عالی و در شورای محترم ارزشیابی هنرمندان ، نویسندگان و شاعران کشور و دارای 23 سال سابقه  تدریس پیوسته در طراحی  فرش و  طراحی،  رنگرزی وتولید –سوابق  علمی ،آموزشی  واجرایی

مدرس گار گاه های تخصصی طراحی ورنگ ونقطه،  استاد راهنما ، استادمشاور  ،استاد داور ی جلسه دفاعیه پایان نامه هاوعضو شورای آموزشی در بخش پایان نامه دانشجویان گروه فرش دانشگاه هنر از سال 1383

موزه فرش ایران مدرس کارگاههای تخصصی طراحی  موزه از سال 76تا90

موزه رسام عرب زاده،  مشاور و کارشناس طراحی و مدرس کارگاههای آموزشی فرش از سال 84 تا کنون(ادامه دارد ):

دانشگاه کاشان: استاد راهنما ومشاور در پایان نامه دانشجویی  در مقظع کاشناسی وکارشناسی ازش فرش

دانشگاه پیام نور همدان: مدرس- کارگاه تخصصی 1 ، صنایع دستی 84-83 .

دانشگاه علمی کاربردی کرج : مدرس- نقوش سنتی تکمیلی 85-84

دانشگاه علمی کاربردی  پونک تهران – استاد راهنما   در  سه  پایان نامه تحصیلی در رشته فرش

دانشگاه سمنان  (دانشکده هنر ) گروه فرش ورکشاپ طراحی آذر 1397

دانشگاه سوره  گروه صنایع دستی

مدرس وعضو شورای تدوین  برنامه درسی گروه فرش دانشگاه هنر اسلامی ایرانی  دانشگاه استاد فرشچیان

همکاری در طراحی و تدوین برنامه آموزشی رشته کارشناسی نا پیوسته طراحی و نقشه کشی  فرش با موسسه آموزش عالی علمی و کاربردی.

آموزش مربیان سراسر کشور(اولین دوره ضمن خدمت دبیران کار ودانش)،  مرکز ملی فرش (د و دوره)

داور و طراح سئوال بخش علمی و تئوری رشته فرش دستبافت در پنجمین دوره مسابقات علمی و عملی دانشجویان مراکز آموزش عالی کاربردی جهاد کشاورزی ، اسفند 84 .

داور بخش طراحی و مقاله دومین همایش دانشجویان و دانش آموختگان فرش کشور.

داور انتخاب غرفه نمونه دانشگاهی در چهار دهمین نمایشگاه بین المللی تهران 85 .

داور مسابقات سراسری دانش آموزان استان تهران 88 .

مدرس گارگاه تخصصی طراحی فرش   طراحان فرش استان مازندران  (ساری) زیر نظر مرکز ملی فرش وانجمن طراحان فرش استان مازندران  پائیز  89

داور  سومین جشنواره برترین های فرش در بخش انتخاب طراح برگزیده استان تهران  سازمان بازرگانی  1389

کارشناس و داور بخش آزمون عملی اعطای درجه مهارت فنی  به طراحان فرش استان تهران  (دو دوره) اتحادیه فرش دستبافت  1391-1390

برگزاری گارگاه آموزشی طراحی وتولید  برای مسئولین وکارشناسان موزه حرم مطهر  سالار شهیدان امام حسین (ع)  موزه فرش ایران 1391

طراح سوال کارشناسی ارشد  فرش ( آزمون تکمیلی آموزش عالی)  سه دوره سال0 139-1391و1392و1393

عضو هیئت  تفکیک وانتخاب سوالات  کارشناسی ارشد  فرش ( آزمون تکمیلی آموزش عالی)  سه دوره سال0 139-1391و1392و1393

  عضو   شورای  انتخاب نخبه هنری  هنر های سنتی (بنیاد ملی نخبگان) 1391

داوردر بخش طراحی چهارمین همایش دانشجویان ودانش آموختگان فرش دستبافت بیرجند  1394

عضو شورای ارزشیابی اعطای درجه هنری هنرمندان طراحی فرش وطراحی سنتی میراث فرهنگی و  شورای ارزشیابی  وزارت ارشاد

عضو کمیته کار شناسی  ثبت آثار طرح و نقشه  مرکز ملی فرش

سوابق طراحی ، رنگرزی، نظارت بافت و تولید

طراح ، رنگرز وناظر بافت نگارخانه فرش موسوی از سال 72 الی 84 .

طراح، رنگرز وناظر بافت  تابلوهای فرش شاهنامه فردوسی 26  تخته،  موجود درموزه فرش ایران.

طراح، رنگرز  و ناظر بافت تابلو های فرش دبیران کل سازمان ملل ٧ تخته موجود در سازمان ملل. (اهدایی از طرف نماینده دائم ایران در سازمان ملل) .

طراح، رنگرز و ناظر بافت تابلو فرش سران امارات متحده عربی.

طراح، رنگرز و ناظر بافت تابلو فرش بازار وکیل شیراز.

طراحی و رنگرزی و تولید تابلو فرش امیر و ولیعهد قطر.

طراحی و رنگرزی و تولید تابلو فرش شاه اردن.

طراحی و رنگرزی و تولید تابلو فرش بایرام اف.

طراحی، رنگرزی و تولید    تابلو فرش  تصویر  بان کی مون ، دبیر کل سازمان ملل  به سفارش جناب آقای دکتر محمد جواد  ظریف  سفیر و  نماینده دایم وقت ایران  در سازمان ملل متحد (موجود در سازمان ملل).

طراحی و رنگرزی و تولید 35  تخته تابلو فرش و تصاویر شخصی برحسب سفارش .

طراحی و رنگرزی و تولید و مشاور بافت بیش از سی  تخته فرش ذرع  ونیم قالیچه  و 6- 9-12 متری برحسب سفارش .


علی اصغرخوش گفتارمقدم

متولد1347قم

رئیس انجمن طراحان ونقاشان فرش استان قم

عضوکمیته فرش استان

عضوافتخاری مرکزتوسعه هنرهای تجسمی تهران

عضوصنایع دستی استان

عضو هییت موسس انجمن کارفرمایان فرش استان قم

طراح برترجشنواره فرش استان

طراح اعزامی به کشورآلمان

دارای لوح سپاس ازفرهنگستان هنر

دارای لوح سپاس ازاستاندارقم دراولین جشنواره فرش استان

دارای لوح سپاس ازصنایع دستی

دارای لوح تقدیرازدانشگاه آزادنراق

دارای لوح تقدیرازجشنواره باغ گره

دارای لوح تقدیرازاتحادیه صادرکنندگان استان

دارای لوح تقدیرازاتحادیه تولیدوفروش فرش

دارای لوح تقدیرازاتحادیه تعاونی های فرش روستایی

دارای لوح تقدیرازاتحادیه فرش استان آذربایجان غربی

برگزاری اولین نمایشگاه اختصاصی طراحی ونقاشی فرش دراستان قم

دبیرجشنواره هنری نگاربهشت

شرکت درنمایشگاه بین المللی فرش کیش

شرکت درنمایشگاه نقوش فرش درموزه هنرهای معاصرتهران

شرکت درنمایشگاه فرش قم

شرکت درنمایشگاه باغ گره

شرکت درنمایشگاه صنایع دستی

شرکت درنمایشگاه هنری نگاربهشت

شرکت درنمایشگاه طراحی ونقاشی فرش فارسان

اجرای طراحی زنده درموزه هنرهای معاصرتهران درمراسم تجلیل از استاد محسنی

همکاری بادانشگاههای مختلف پیرامون مسائل دانشجویان فرش

طراحی، نقاشی ومدیریت تولیددربیش ازدوازده استان کشور

ارائه مقاله پیرامون فرش قم دردانشنامه فرش ایران

داوری مسابقات ملی طراحی ونقاشی فرش ایران توسط مرکز ملی فرش ایران (چهاردوره)

داوری مسابقات طراحی ونقاشی فرش استاد رشتی زاده (چهاردوره)

داوری مسابقات طراحی ونقاشی فرش قم(سه دوره)

داوری مسابقه طرح ونقشه فرش استان کرمانشاه

طراحی وبافت تیمچه بزرگ بازارقم به صورت فرش ابریشم

بافت وتولید فرش آیین نوروز

طراحی وبافت شال های گردنی به صورت دوروبرای دبیرکل سازمان ملل به سفارش un.habitat

طراح سوالات مراکز آموزش فنی وحرفه ای دربخش های طراحی،نقاشی،مرمت،چله کشی دارکشی،بافت و……..

همکاری با دانشگاه های کشور

دارای گواهی نامه های بافت،طراحی ونقاشی درجه یک مرکزفنی وحرفه ای

دارای گواهی نامه کنترل کیفیت ایزو

وکیل ونماینده فرش قم درثبت علایم جغرافیایی درسطح ملی ومعاهده بین المللی وایپو

تدریس درکلاس های انجمن طراحان ونقاشان فرش قم

آزمونگر آزمون های مرکز فنی وحرفه ای


سارا میرنظامی

 متولد :  سال 1349 تهران

درجه هنری: دارای درجه 2 هنری نگارگری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(معادل کارشناسی ارشد)

مدرک تحصیلی : کارشناسی صنایع دستی دانشکاه سوره

شغل: طراح فرش و مدیر طراحی و مدرس

سمت : موسس و رئیس هیئت مدیره انجمن طراحان فرش تهران

مهارت: نگارگری – تذهیب – طراحی فرش

سوابق و جوایز :

1ـ کسب عنوان برتر طراحی فرش چهارمین نمایشگاه دوسالانه نگارگری ( موزه هنرهای معاصر)

2ـ کسب عنوان برتر طراحی فرش در نمایشگاه وزارت جهاد سازندگی سال 1378

3ـ کسب عنوان برتر طراحی فرش در نمایشگاه وزارت جهاد سازندگی سال1379

4ـ کسب عنوان برتر طراحی فرش در جشنواره کشوری شهرستان یزد 1372

5- کسب عنوان برتر چهارمین جشنواره کشوری امام رضا(ع)

6-کسب عنوان برتر نمایشگاه بانوان قرآن پزوه

7ـ تدوین سر فصل کارشناسی پودمانی و ترمی نگارگری

8ـ شرکت در نمایشگاههای موزه هنرهای معاصر

9ـ شرکت در جشنواره های کشوری

10ـ شرکت در نمایشگاههای فرهنگسرای بهمن

11ـ شرکت در نمایشگاههای هنری دانشجویی موزه هنرهای معاصر

12ـ شرکت در نمایشگاه ایرانگردی در شیراز

13ـ شرکت در نمایشگاه کاخ موزه سعدآباد

14ـ شرکت در نمایشگاه پاریس

15ـ شرکت در نمایشگاه موزه استاد بهزاد

16ـ شرکت در نمایشگاه پکن

17ـ شرکت در همایش نگارش قرآن کریم در یکروز( سازمان صداو سیما)

18ـ شرکت در نمایشگاه وهمایش جمعی فرهنگسرای ارسباران

19ـ شرکت در نمایشگاه وهمایش وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری

20ـ شرکت در نمایشگاه وهمایش نگارش خانه سوره و پارک قیطریه

21ـ شرکت در نمایشگاه وهمایش نگارخانه سبز 2 دوره

22ـ شرکت در جشنواره هنری سازمان میراث فرهنگی کشور در کاخ سعد آباد

23-شرکت در نمایشگاه یونسکو

24- نمایشگاه جمعی عمارت عین الدوله

25- نمایشگاه جمعی کاخ نیاوران

26-عضو شورای سیاستگذاری انجمن هنرهای تجسمی استان البرز

27-عضو هیت مدیره انجمن طراحان فرش تهران

28- شرکت در نمایشگاههای قرآن کریم

29-شرکت در نمایشگاههای خارجی در خصوص فرش21  سال متوالی

30-موسس آموزشگاه هنرهای تجسمی پارسه

31-تدریس در آموزشگاهها و دانشگاهها و…

32-برگزار کننده اولین و بزرگترین ورکشاپ طراحی پیشکسوتان کشور در انجمن طراحان


علی خلیقی

 متولد 1349

 علی خلیقی دارای بیش از 30 سال تجربه در زمینه های تولید و  طراحی فرش می باشد.

سابقه کاری

علی خلیقی ازاولین گروه دانشجویانی بود که دانشگاه هنر 32 سال پیش جذب کرد.

ابتدا بعنوان طراح و سپس مدیر واحد طراحی و در نهایت رئیس واحد سفارشات در شرکت سهامی فرش ایران به مدت 16 سال مشغول به کار گردید.

چنین شغلی به وی فرصت مطالعه و مشاهده تمامی بخش های فرشتبافی در سراسر ایران را داد و او را با سنت ها، طرح ها و رنگهای رایج در مناطق مختلف ایران آشنا و به صورت مستقیم درگیر کلیه  مراحل در فرایند تولید فرش نمود. زمانی که به ریاست واحد سفارشات منسوب شد با دنیای کسب وکار و تجارت فرش آشنا گردید و در نهایت شرکت شخصی خود با نام ” شرکت سهامی فرش گره” را در سال 2007 ثبت نمود.

او استاد دانشگاههای سیستان و بلوچستان، باهنرکرمان، دانشگاه هنر تهران،  دانشگاه الازهرا،دانشگاه تبریز، دانشگاه سوره، دانشگاه پیام نور، مرکزآموزش امام خمینی، دانشگاه خرم آباد بوده یا می باشد.

طراحی و تولید رفرشهای بزرگ پارچه

سومین قالی بزرگ جهان به مساحت تقریبی 2400 متر مربع

به سفارش بنیاد خیریه بهوان توسط شرکت سهامی فرش گره برای مفروش نمودن مسجد تازه تاسیس محمد الامین مسقط بافته شده. این قالی اولین قالی بزرگ یکپارچه ای است که توسط یک شرکت خصوصی تولید گردیده است.

مراحل تولید این قالی اعم از تهیه مواد اولیه ، ریسندگی ، طراحی، رنگرزی، بافت و نصب قالی دارای محاسبات فنی دقیقی است که در هنر صنعت فرش دستباف حائز توجه و تامل خواهد بود.

طراحی این قالی توسط مدیرعامل شرکت فرش گره   آقای علی خلیقی  انجام شده . طرح اولیه به صورت دستی و سپس با کمک رایانه ترسیم گردیده است.

چله ها و پودهای قالی از پنبه ی خالص انتخاب شده و خامه قالی نیز از ترکیب بهترین پشم های ایرانی و خارجی ریسیده شده. همچنین در ویژگیهای این انتخاب لطافت، درخشش وایستایی پشم مورد توجه ودقت قرار گرفته است.رنگرزی پشم ها در بالاترین کیفیت فنی به روش صنعتی تحت فشار انجام شده تا خامه ها ،از بهترین شرایط ثبات نوی و سایشی برخوردار باشند. سومین فرش بزرگ جهان در شهر تاریخی نیشابور در استان خراسان رضوی با توجه به حضور بافندگان مجرب با سابقه 20 ساله این منطقه در بافت فرشهای بزرگ پارچه بافته شده است.

نزدیک به 400 نفر بافنده مجرب با تلاش مداوم خود به مدت 2سال و صرف 2.000.000 ساعت کار منجر به بافت این قالی بزرگ پارچه در بهترین کیفیت گردید. افزون بر بافندگان متخصصین فنی مجرب که سابقه تولید قالی مسجد الامین ( دومین قالی بزرگ دنیا) را داشته اند در این پروژه همکاری کرده اند که از مهمترین و  برترین ویژگیهای اقتصادی این قالی محسوب می گردد.

موضوعی که این قالی را در دنیا منحصر بفرد می کند طراحی بسیار زیبا ، نقوش و رنگهای چشمگیرآن است که در هماهنگی کامل با معماری و جزئیات بکار رفته در مسجد می باشند. مهمترین نقطه قوت این قالی فرم و شکل خاص آن است که انطباق کامل و دقیق با نقشه مسجد دارد و بخوبی  گوشه ها و در میانه ستونهای عظیم مسجد را در برگرفته است.

طراحی بزرگترین قالی دنیا؛ 6000 متر مربع در مسجد ابوظبی

قالی مسجد شیخ زاید در ابوظبی بزرگترین قالی دنیا( ثبت شده در کتاب گینس) می باشد. این فرش حدود 5.624 متر مربع وسعت دارد. درحدود 30 تن پشم و 15 تن پنبه درتولید آن بکار رفته. دارای زمینه سبز رنگ و25 نوع مختلف رنگ درآن استفاده شده است. پشم بکار رفته در این فرش از نیوزلند و ایران تهیه گردیده.

این فرش منحصر بفرد 2.268.000.000 گره دارد و ظرف دوسال بافته شده. طراح اصلی این فرش علی خلیقی می باشد که ظرف 8 ماه طراحی این فرش را بهمراه همکاران در شرکت سهامی فرش تماما به صورت دستی به اتمام رسانیده.

این شاهکار بزرگ دستباف، طراحی بسیار منحصربفردی دارد که تماما نقوش و طرحهای اصیل ایرانی می باشد.

مسئولیتهای او شامل:

مدیر انجمن علمی فرش ایران سال 1394

عضو کمیته ارزیابی هنرمندان در موسسه تحقیقات ایران در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران

عضو اتحادیه تولید و صادرکنندگان فرش دستباف ایران

عضو کمیته ثبت آثار فرش ایران

عضو کمیته ارزشیابی پژوهشکده هنرهای سنتی

موسس انجمن طراحان فرش تهران

8 دوره رئیس کمیته علمی المپیاد طراحی فرش کشوری

مدیر عامل شرکت سهامی فرش گره

عضو هییت علمی دانشگاه هنر و معماری ساکاریا-ترکیه

استاد راهنما برای بیش از200 پایان نامه کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری

طراحی و تولید :

علی خلیقی قبل از راه اندازی شرکت شخصی خود فرش گره ، طراحی 1500 نقشه فرش را در کارنامه خود داشت که اکنون این تعداد به مراتب بیشتر می باشد.

علاوه بر طراحی و تولید قالی های بزرگ پارچه، او طراحی و تولید قالی 500 متری ، 60 رجی قصر العالم ، 110 قطعه قالی 2×3 متر با طرح بزرگترین فرش دنیا (6000 متری مسجد شیخ زاید ابو ظبی) ، 5000 متر فرشهایی در ابعاد مختلف برای شرکت صمیم ژاپن را نیز بر عهده داشته است.

تحصیلات

فارغ تلتحصیل  از دانشگاه هنر تهران در 1990  است و دارای مدرک  درجه یک هنری  ( معادل دکتری) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

سخنرانی ها و  ورک شاپ ها

علی  خلیقی مرتبا جهت به اشتراک گذاری تجربیات و ابتکارات خود به سمینارها ، کنفرانس ها و ورک شاپ ها د دانشگاههای خارجی و داخلی و انستیتو های مختلف دعوت می شود. قسمت محدودی از فعالیتهای ایشان شامل:

سخنرانی با موضوع  ” فرایند تولید فرشهای بزرگ پارچه ” در دانشگاه تبریز

سخنرانی با موضوع ” فرش ایرانی در طراحی داخلی” در کنفرانس بین المللی دکو 2014  که توسط شورای ملی مبلمان ایران برگزار گردید

سخنرانی با موضوع ” حاشیه های سماوری ” در کنگره هنر و تاریخ ترکیه/ فعالیتهای هنری که توسط دانشگاه قونیه در سال 2016 در ترکیه برگزار شد

سخنرانی با موضوع” چگونگی طراحی فرش” در مشهد

ورکشاپ در دانشگاه ساکاریا ترکیه 2014

ورکشاپ در انیستیتو کولتور مینسک در بلاروس 2008 و 2009

ورکشاپ در موزه فرش ایران

ورکشاپ در دانشگاه شیراز

ورکشاپ در دانشگاه تبریز

تالیف

نویسنده جلد اول کتاب قلم و قالی 2002


کریم میرزایی

 متولد ۱۳۵۱، تبریز

عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی دانشگاه شاهد تهران۱۳۸۶

فعالیتهای هنری در قالب کنفرانس ها و نمایشگاه های هنری در: تبریز. تهران. اصفهان. یزد. زاگرب. بروکسل. تونس. لبنان. آنتالیا. قونیه. کاستامونو. باکو. تفلیس. ریگا. گولبنه. هلسینکی. واشینگن. روستو

نفر اول در طراحی رنگامیزی و اصالت در قالی در مسابقه طراحی و نقاشی فرش ایران. تهران ۱۳۷۹

دارای چندبن کتاب تالیفی و ترجمه و ده ها مقاله علمی در مجلات معتبر ملی و بین الملی

صاحب برند “فرش میرکMirak Carpet”


محمدرضا خاکسار

 از نوجوانی مشغول کار در حرفه نقاشی فرش بوده ام و از سال 1372 به صورت حرفه ای در حیطه کاری رنگ و نقطه نقشه فرش دستبافت در شهر قم مشغول هستم و طراحی را هم خیلی مختصر انجام دادم که در کاری که میخواهم انجام دهم تسلط داشته باشم و 18سال به صورت سنتی و دستی و 10 سال هم هست که به صورت کامپیوتری خدمت میکنم و تسلط کامل به رنگ آمیزی فرش دستبافت در هر زمنیه و طرحی دارم،و این حرفه را به صورت کاملا عملی زیر نظر استادان مجرب در قم فراگرفته ام و دارای مدرک فنی حرفه ای می باشم و چندین دوره در کلاس هایی که انجمن طراحان و نقاشان قم انجام شده شرکت کردم و در حال حاضر برای تولید کنندگان معتبر قم مشغول کار هستم.


محمدرﺿﺎ  ﻧﺻﯾری  اندرﯾﺎن 

ﻣﺗوﻟد 1354 تبریز

ﺳواﺑق ﺗﺣﺻﯾﻠﯽ:

 دﯾﭘﻠم هنرهای ﻣﻠﯽ هنرﺳﺗﺎن هنرهای زﯾﺑﺎی میرک ﺗﺑرﯾز

  ﮐﺎرﺷﻧﺎﺳﯽ ﻓرش ﮔراﯾش طراﺣﯽ داﻧﺷﮕﺎه ﺻﻧﻌﺗﯽ سهند

 ﮐﺎرﺷﻧﺎﺳﯽ ارﺷد هنرهای ی اﺳﻼﻣﯽ داﻧﺷﮕﺎه ﮐﺎﺷﺎن

 داﻧﺷﺟوی دﮐﺗری ﺗﺎرﯾﺦ اﯾران اﺳﻼﻣﯽ داﻧﺷﮕﺎه ﺗﺑرﯾز

ﺳواﺑق اﺟراﯾﯽ و مدیریتی

رﯾﯾس دﭘﺎرﺗﻣﺎن ﻣﻠﯽ ﺻﻧﻌت ﻓرش آﻣوزش فنی و حرفه ای ﮐﺷور

 رﯾﯾس ﻣرﮐز آﻣوزش فنی و حرفه ای شهرستان ﺟﻠﻔا

رﯾﯾس ﻣرﮐز آﻣوزش فنی و حرفه ای شهرستان ﻣرﻧد

ﻣدﯾر ﻣرﮐز رﺷد واﺣدهای ﻓﻧﺎور شهرستان ن ﻣرﻧد

ﮐﺎرﺷﻧﺎس رﺳﻣﯽ دادﮔﺳﺗری در رشته ﻓرش

 ﺷرح: در ﺧﺎﻧواده ﺗوﻟﯾده ﮐﻧﻧده ﻓرش بدنیا آمدم. از 5 سالگی بافت فرش را آغاز و 12 سالگی به طراحی فرش کردم. از ﻣﺣﺿر اﺳﺎﺗﯾدی  ﭼون اﺳﺗﺎد ﻗره ﺑﺎﻏﯽ ،اﺳﺗﺎد پاکدست ، اﺳﺗﺎد ﮐوهپایه …ﮐﺳب فیض کردم. در زمینه طراحی  و تولید فرش مجوعه ﻓرش بهشت ﺗﺑرﯾز را ﺗﺄﺳﯾس ﮐردم


 حمید زارعی

۱۲ سال سابقه طراحی فرش،

 ۸ سال فعالیت مستمر با شرکت های فرش ماشینی و دستبافت

ارائه بیش از ۱۲۰ طرح موفق برای فرش ماشینی و دستبافت

شرکت در اولین نمایشگاه فرش ماشینی و صنایع وابسته و نمایش طرح های پر فروش در سال ۹۶

فعالیت مستمر در تشکیل انجمن طراحان فرش ماشینی در کاشان و نمایندگی طراحان در مدت ۳ سال فعالیت انجمن

مربی حرفه ای فرش دستبافت و ماشینی و آموزش طراحی فرش به مدت ۴ سال و پرورش هنرجوهای مستعد و موفق

ارائه روش های جدید تدریس فرش دستبافت و ماشینی با نام افزار های حرفه ای

 آموزش طراحی فرش و ارائه راهکارهای موثر به صورت مستمر در فضای مجازی و محیط اینستاگرام

بنده حمید زارعی متولد ده هشت شصت و دو از شهرستان رودبار استان گیلان هستم از بچگی به هنر علاقه داشتم و طراحی با مداد و ذغال انجام میدادم همچنین خطاطی و نقاشی رنگ و روغن.

 درسال ۱۳۸۲ با قبولی در دانشگاه سیستان و بلوچستان پا به عرصه هنر طراحی فرش گذاشتم.  فضای هنری مساعدی در آن دوره دانشگاهی در زاهدان بود به دلیل این که بسیاری از اساتید به نام کشور از همه شهرها به زاهدان می آمدند و نیز  دوستان همکلاسی مستعد و علاقه‌مندی در کنار یکدیگر کار می‌کردیم.

 استاد دادخواه و استاد فرهادیه از اصفهان استاد میرسیرجانی و استاد رضا پورو استاد نعمت شهربابکی  از کرمان و نیز استاد پاکدست از تبریز در آنجا تدریس میکردند و از اساتید تاثیرگذار آن دوره آموزشی بودند.خصوصاً استاد شهربابکی که با روشی جدید نسبت به اساتید قدیمی تدریس می کردند شاید به دلیل جوان بودن و طرز فکر متفاوت، روش کارشان هم متفاوت بود. استاد دادخواه با داشتن اخلاق خوب و صبور بودن در تدریس تاثیر زیادی در من و کارم داشتند استاد خلیقی نیز از اساتید خوبی بودند که درس هندسه نقوش را با ایشان گذراندیم.

 بعد از اتمام دوره کارشناسی طراحی فرش دو نقشه فرش یکی بته جقه و دومی شکارگاه که هردو تمام طراحی شده بودند در رجشمار ۷۰ برای یکی از تولید کنندگان قم (زنده یاد دخیلی) کار کردم به ابعاد یک در یک و نیم.

 بعد از اتمام این طراحی ها به خدمت سربازی رفته و بعد ازاتمام خدمت سربازی در شهر رشت مشغول به تدریس هنر تذهیب در دو آموزشگاه شدم. تذهیب را دوست داشتم اما همیشه فرش و طراحی فرش را متفاوت و زیبا تر از آن می‌دیدم. همزمان با آشنا شدن با همسرم و  ازدواج،  به شهر اصفهان آمدم تا به طور ملموس با شرکتهای فرش دستباف کار کنم. در سال ۱۳۸۹ بود که در بازار فرش دست بافت اصفهان قدم میزدم و به همراه یکی از همکلاسی های مستعد به دنبال فعالیت با تولیدی ها بودیم متاسفانه طراحی فرش برای تازه کار ها رونق چندانی نداشت و همه تولید کننده ها با وجود کاربلد بودن بنده انتظار داشتند با حقوق بسیار ناچیز و بعضا به صورت مجانی چند سال در خدمت آنها باشم. به دلیل شرایط مالی خاص و از طرفی تشکیل زندگی مشترک نیاز به حقوق مکفی داشتم و چنین شرایطی برایم دشوار بود تا اینکه به شهر کاشان آمدم که فرش ماشینی در آن رونق گرفته بود و برخلاف میل باطنی و این که علاقه زیادی به فرش دستباف داشتم مجبور شدم به طراحی فرش ماشینی بپردازم. با چند شرکت صحبت کردم و در نهایت در یکی از دفاتر با سابقه طراحی فرش ماشینی در کاشان(دفتر استاد گندمی) مشغول به کارشدم.  پس از چندی متوجه شدم متاسفانه در فرش ماشینی کپی کاری ‌طرح و بی ارزش بودن نقشه فرش باعث شده بود تا ارزش طراحی فرش آنطور که باید نباشد و از طرفی طراح صاحب ایده به سود نرمال در فروش نقشه فرش دست نمی یابد . در سال ۱۳۹۲ بعد از دو سال فعالیت در آن دفتر طراحی در منزل شخصی با ۴ نیروی ادیتور که البته خودم به آنها آموزش دادم شروع به فعالیت مستقل کردم.  بعد از یکسال در دفتر طراحی شخصی که در همان کاشان اجاره کردم مشغول به کار شدم با ۱۵ نیروی کار که ۸ نفر آنها ثابت و ماندگار شدند. بعد از چند سال با دوستان با سابقه طراح فرش ماشینی جلساتی را مبنی براصلاح وضعیت فروش نقشه و افزایش قیمت گذاشتیم که تا حدودی موفق بود اما با کم لطفی برخی از دوستان طراح بعد از مدتی دوباره قیمت ها پایین آمده و به اصطلاح شد همان آش و همان کاسه در این مدت جلسات زیادی با دوستان طراح در سراسر کشور داشتم از میان طراحان چند نماینده انتخاب شد که بنده یکی از آنها بودم که در واقع با هدف ایجاد انجمن طراحان فرش ماشینی به کارمان ادامه دادیم. متاسفانه این بار با کم لطفی مسئولین اداره بازرگانی کاشان و نیز متحد نبودن طراحان فرش موفق به ایجاد صنف طراحان فرش ماشینی نشدیم.

  روش کارم در طراحی فرش کاملاً نوآورانه و جدید بود و از هر ابزار حرفه ای   بهره می بردم، اعم از نرم افزارهای مختلف و  نیز استفاده از ابزارهایی مانند مانیتور طراحی و قلم‌های نوری حرفه ای.  همه این موارد را در سریع تر شدن و بهتر شدن ایده پردازی و اجرای طرح فرش استفاده میکردم. بعد از مدتی و  و تفکر درباره فرش اصیل ایرانی و اینکه با چه روشی می توانم بهترین خدمت را به این صنعت و این هنر زیبای ایرانی که در جهان بی مانند است بکنم به این نتیجه رسیدم که روشی نوین برای آموزش طراحی فرش ایرانی بنویسم بر اساس تجربیات ارزشمندی که طی آن سالها بدست آورده بودم و به صورت جدی و حرفه‌ای به کار آموزش این هنر زیبا بپردازم. وقتی آموزش طراحی فرش در همه ابعاد چه مهارتی و چه اخلاقی  درست باشد جامعه طراحان رشد بهتر و بیشتری خواهند داشت در این خصوص ابداعات جدیدی در آموزش نوین طراحی فرصت داشتم که بخشی از آن بدین شرح است:حذف کاغذ شطرنجی وکار بر روی کاغذ سفید، استفاده حرفه ای از نرم افزارهای مختلف در جهت کار با مداد و کاغذ، استفاده حرفه ای از مانیتورهای طراحی در جهت طراحی حرفه ای فرش، کاهش زمان آموزش و بالا بردن کیفیت آموزش مبنی بر بیان حرفه ای اصول صحیح طراحی فرش، آموزش نقوش سازی در طراحی فرش که باعث می‌شود این حرفه زیبا و بی مانند را نامحدود ادامه دهیم و هر شخصی علاوه بر داشتن سبک و شیوه مجزا بتواند برای هر نقش و طرح، نوآوری داشته باشد و نیز جزئیات و مواردی که باعث می شوند هم سریع آموزش ببینیم و هم سریع ایده پردازی و طراحی فرش انجام دهیم.

 نکته در رابطه با تدریس:  آموزش طراحی فرش را به صورت خصوصی پیشنهاد می کنم به دلیل اینکه هر هنرجو روحیه و توانایی های مختص به خود را دارد و باید طبق شرایط و روحیات هر شخص تدریس انجام شود.

 نکته در رابطه با طراحی فرش:  طراحی فرش یعنی بیان انتزاعی نقوش طبیعت از ذهن طراح و نیز بیان احساسات درونی طراح در به وجود آوردن یک اثر هنری که بتوان آن را در محلی گسترانید و لحظه به لحظه و روز به روز از دیدن آن لذت برد برای چنین هنر والایی محدودیت معنایی ندارد و باید همراه با حفظ اصالت سعی در نوآوری و در به وجود آوردن طرح های بدیع بکوشیم، این مهم تحقق نمی یابد مگر به تربیت شاگردان زبده از طرف اساتید حرفه ای این هنر البته به شرط داشتن حوصله و روحیه انگیزه بخشی و مثبت آن استاد

سخن پایانی:

یک مدرس فقط  طراحی فرش را آموزش میدهد اما یک مربی علاوه بر تدریس حرفه ای طراحی فرش، اخلاق و منش جوانمردی را نیز به هنرجو می آموزد. همیشه یک مربی طراح فرش باشیم و نه صرفا مدرس این هنر